Aiman di Melbourne

"Vires Acquirit Eundo"


Melbourne yang terkenal dengan " lifestyle " mewahnya dengan fasilitis yang lengkap untuk semua aktiviti seharian kita  . Bandar kedua terbesar selepas Sydney. 

Melbourne antara salah satu bandar dalam Victoria . Victoria pulak salah satu kawasan dari 6 kawasan besar di dalam negara ni.


Antara tempat yg aku nk sangat pergi sewaktu aku masih lagi bersekolah dan   belum kenal lagi apa itu erti kehidupan dunia yang sebenar🤣 cewah ..So now nak sharing lah pasal trip ke Melbourne ni dengan korang, hopefully korang enjoy and dapat bukak mata sikit betapa best nye travel ni. Target jugak disamping kita buat amal ibadah dpt jugak kita tadabbur menerokai alam ciptaan tuhan ni ok..dalam sharing aku nnti aku sekalikan map and tempat yg aku pergi.



Setelah 22 tahun dipinjamkan umur untuk mempersembahkan watak aku sebagai hamba-Nya , aku diberi kesempatan untuk melawati Negara tinggalan sejarah dan bandar yang penuh dengan pelbagai cara hidup dan budaya. Thanks to my sister and brother in law yang sponsored penuh trip kali ini 😛 rezeki yo

IMG_0303.jpegIMG_0305.jpeg

Touch down pertama aku pada 22/10/2019 di Lapangan terbang Avalon,Australia membuatkan hatiku sangat teruja untuk menikmati hari-hari aku di Oz.Dengan cuaca yang sejuk pada malam itu ,kakak aku dan abg ipar aku dah standby tunggu kami di airport.

Perjalan dari bandar Avalon ke Brighton lebih kurang 30 minit telah memukau aku dengan scenery kota Melbourne yg penuh dengan skyscrapper nye . Pelbagai bentuk bangunan dan lampu2 yg menghiasi kota tersebut sangat memberikan inspirasi pd aku how to develope satu bandar supaya terlihat menarik. ( mcm datuk bandar pulak 😜 )


Ape yang menariknya tinggal di kawasan brighton ni : - 

pertama, ia merupakan kawasan yang sesuai untuk didiami kerana perjalanan untuk pekerja yang bekerja di bandar sangat dekat . 

kedua, bagi penggemar dalam dunia sukan seperti larian , skateboarding , cyling etc, kawasan ini juga merupakan tumpuan untuk melakukan aktiviti tersebut .

ketiga dekat dengan malaysian kampung restaurant org kita punya

IMG_0306.jpegIMG_0308.jpegIMG_0309.jpeg

keempat ,bg mereka yg mencari rezeki di tempat orang atau pun yg menuntut ilmu di tmpt org ni, hopefully betulkan niat kita apa tujuan kita yang asal. Disini nk buat ape sekalipun tak terbatas melainkan kita sentiasa berpegang  dan bergantung harap pada tuhan supaya kita tidak terlari dari niat asal kita . 

okay la sje nk kongsi sikit sbb excited kan dpt pergi tmpt yg memang kite target since kecik lagi



Bagi gambar Pingu dlu 


IMG_1132.jpegIMG_1133.jpegIMG_1134.jpeg




  • Brighton bathing box •

IMG_0352.jpegIMG_0341.jpegIMG_0327.jpegIMG_0005.jpeg

oleh sebab aku suka running , aku suka healthy lifestyle🐒 setiap pagi kol 6 da terang bole start jogging .



footage from my sista sbb my fon prob so haha pakai fon dia... from die punya rumah joging sampai ke brighton bath box ni dlm 4km pergi balik da 8km kalau joging seronok ikut tepi pantai tapi yang menyedihkan  aritu record pakai strava bole pulak signal lost 🤦🏽‍♂️
IMG_1128.png



• Melbourne City •


okay la masuk pada bandar dia , ni lagi satu buat aku jealous why why n why org China can manipulate semua tmpt 😂 everywhere in asia ni mesti ade china town..pernah korang dengar malay town? hahaha xde kan.. so xperlah pelan2 kayuh ya org kita 😄
IMG_0035.jpegIMG_0038.jpegIMG_0039.jpegIMG_0040.jpeg


IMG_0396.jpegIMG_0399.jpeg

     

 




IMG_0425.jpegIMG_0397.jpeg

Tempat sejarah kalau nk ikutkan hati sehari pun x habis pusing n baca ni..tp oleh sbb aku akan dtg lagi one day insyallah , so xpela bergambar n baca seladar je

IMG_0521.jpegIMG_0522.jpeg





Tempat sejarah kalau nk ikutkan hati sehari pun x habis pusing n baca ni..tp oleh sbb aku akan dtg lagi one day insyallah , so xpela bergambar n baca seladar je

IMG_0521.jpegIMG_0522.jpeg
IMG_0497.jpegIMG_0526.jpeg
my lovely ibu 💕
IMG_0525.jpeg

IMG_0539.jpegIMG_0498.jpeg




IMG_0528.jpegIMG_0505.jpegIMG_0530.jpegIMG_0506.jpegIMG_0508.jpeg


IMG_0535.jpegIMG_0536.jpegIMG_0509.jpeg

 bom atom yang mengakibatkan kecacatan pd penduduk Hiroshima

IMG_0516.jpegIMG_0517.jpegIMG_0519.jpeg


Seterusnya gambar di

  • Station Pier •

IMG_0390.jpeg

IMG_0388.jpegIMG_0559.jpegIMG_0391.jpeg


okay la cukup dekat bandar dia saja okay...last skali nk share perjalanan ke 


•Great Ocean Road •

😄😄 ni paling best ..dengan pakaian n barang2 lain x bawak ...kite redah ke sana ingatkan sempat balik hari rupenye ❌❌❌ .😂  so dinasihatkan supaya bermalam di sana ye..
 okay xpe yang pastinya Great Ocean Road ni terkenal dengan kisah2 pembentukan batu laut yg dilanggar kapal  dan kisah2 kapal karam yg berlayar dari England ke Melbourne  dan mendarat di tepi pantai ni..cerita lanjut tgk di sini https://ahmadcaravan.com/12-tempat-hentian-wajib-di-great-ocean-road-melbourne/

sepanjang perjalan kami dari melbourne ke great ocean road , kami sempat bergambar di Lorne setelah perjalan selama 2 jam dari Melbourne.



seterusnya kami teruskan lagi perjalanan ke 

untuk bermalam disini memandangkan sampai dkt Lorne td pun da asar ..memang x sempat le nk balik hari dengan jalan nk pergi balik dah mcm cerita supernatural 😂 

so kami sampai check in sini dlu




IMG_0451.jpegIMG_0452.jpeg


IMG_0454.jpegIMG_0456.jpegIMG_0457.jpeg


IMG_0461.jpegIMG_0463.jpeg


so dah bermalam aku pun memang suka la kawasan kampung farm mat saleh ni cantik bersih ade kangaroo lagi😂 seronok pg2 dpt jalan 


IMG_0474.jpegIMG_0475.jpegIMG_0479.jpegIMG_0482.jpegIMG_0484.jpegIMG_0491.jpeg

okay la itu sje..sepatutnye banyak lagi kawasan great ocean road ni..tp kesuntukan  waktu .. last tempat kitorang pergi malam halloween😂ke Luna park before goin back to Malaysia pagi esok


IMG_0046.jpeg


so till we meet again Oz 
IMG_0081.jpegIMG_0085.jpeg



💕

Aiman di Melbourne .
31/10/19


Comments

Popular posts from this blog

Hiking di Lata berembun ,Gua Kambing,Gunung Berembun , Aircraft Crashed Site, Gunung Telapak Buruk

Fahami bagaimana stroke terjadi dan bagaimana VIVIX bole membantu .